Неандертальці виготовили кістяну прикрасу понад 51000 років тому

Німецькі вчені знайшли на півночі Німеччини біля входу в печеру Айнхорнхеле артефакт з кістки гігантського оленя, прикрашений геометричним орнаментом. Знахідка давнини не менше 51 тисячі років являє собою доказ наявності абстрактного мислення у неандертальців, що дозволяв виготовляти символічні предмети. Стаття опублікована в журналі.

Здатність неандертальців до символічних дій довгий час викликала дискусію серед антропологів, хоча в останні роки з'явилося все більше свідчень, що палеоантропи створювали предмети мистецтва і мали складний похоронний обряд. Одні з найдавніших прикладів - це паралельні надрізки на кістки слона з Більцінгслебену стародавністю близько 300-400 тисяч років, а також намальовані «стрілочки» на уламках кісток зі стоянки Олдислебен. Нечисленні прикраси неандертальців у вигляді просверлених зубів тварин відомі тільки з найпізніших стоянок у Франції, коли Європу вже активно заселяли кроманьйонці. Найдавніші наскельні малюнки теж залишили неандертальці близько 65 тисяч років тому. Їх нещодавно виявили в трьох іспанських печерах.

На півночі Німеччини в Нижній Саксонії розташована печера Айнхорнхеле («печера єдинорога»), де з 1988 року проводяться археологічні розкопки. Починаючи з епохи Середньовіччя, люди приходили сюди в пошуках давніх кісток, порошок з яких продавався в якості ліків. Більшість знахідок становили останки печерних ведмедів () та інших великих ссавців, наприклад, печерних левів (). Нещодавно вчені виявили, що близько ста тисяч років тому печеру заселили неандертальці.

Дірк Ледер (Dirk Leder) з Регіонального управління з культурної спадщини Нижньої Саксонії спільно з ученими з Німеччини обстежили артефакт з кістки, виявлений при вході в печеру Айнхорнхеле. Радіовуглецеве датування показало, що предмету не менше 51 тисячі років. Знахідка виявилася фалангою гігантського оленя (), на якій видно насічки. Її розміри склали 56,8 ст.1 39,9 ст.1 30,9 міліметра при масі в 36,1 грама. На думку вчених, спостережувані надрізи істотно відрізняються за розташуванням, глибиною і профілем від ненавмисних модифікацій, наприклад, від слідів розділення. Предмет не має практичного застосування в силу його невеликих розмірів і випуклих поверхонь. Антропологи зазначають, що геометричний візерунок у вигляді шести ліній сам по собі виступає центральним елементом артефакту.

Експериментальне дослідження показало, що для створення насічок глибиною два міліметри, мабуть, потрібно було попередньо відварити кістку. Це надавало м'якість матеріалу і забезпечувало можливість надійного захоплення, що дозволяло легко проводити маніпуляції кремневим знаряддям. Вчені відзначили, що складний виробничий процес, необхідний для створення таких надрізів на кістці, їх розташування, а також рідкість гігантських оленів на північ від Альп, підтвердили ідею навмисного створення артефакту, що має символічне значення. Найраніша присутність у Південно-Східній Європі (за 1500 кілометрів від стоянки, де виявлено артефакт) належить до 45 тисяч років тому, тому вони не могли вплинути на неандертальців під час створення предмета.

Антропологи зробили висновок, що здатність до творчого самовираження ранніх давно відома і визнана. Однак свідчення символічної поведінки неандертальців часто оскаржуються. Знахідка з Айнхорнхеле підтверджує, що вони мали абстрактне мислення і без впливу сучасних людей могли виготовляти предмети мистецтва.

Уважно стежать за відкриттями, пов'язаними з неандертальцями. Нещодавно ми розповідали, що палеогенетики з Інституту еволюційної антропології Товариства Макса Планка виявили 14 близькоспоріднених неандертальців в алтайських печерах Чагирської та Окладнікова, а в іншому дослідженні вчені з цієї ж організації з'ясували, що алтайські неандертальці зберегли схожу стратегію харчування після приходу з Європи, незважаючи на інші природно-кліматичні умови.

COM_SPPAGEBUILDER_NO_ITEMS_FOUND