Телескоп 1980-х років міг випадково виявити Дев'яту планету: нові пошуки

Астроном повернувся до роботи майже 40-річної давності, щоб підтвердити або остаточно спростувати свою гіпотезу.

Чи може статися так, що найперший ВК-телескоп міг випадково засікти таємниче небесне тіло?

У 1983 році астроном Майкл Роуен-Робінсон провів пошук передбачуваної 10-ї планети (Плутон все ще вважався «повноцінною» планетою в той час), використовуючи дані з інфрачервоного астрономічного супутника - першого інфрачервоного космічного телескопа. Оскільки Роуен-Робінсон не виявив нову планету, то до 1991 року він був майже впевнений, що такої планети не існує, принаймні, в тій області неба, куди він дивився.

Але відтоді вчені неодноразово пропонували все нові ділянки небосводу як потенційні «сховища» прихованого небесного тіла, яка тепер називається Дев'ятою планетою. Деякі астрофізики підозрюють, що планета - або, принаймні, якийсь об'єкт з великою гравітацією - дійсно існує, оскільки вона впливає на рух інших тіл у поясі Койпера, далекому диску комет, астероїдів і крижаних об'єктів за орбітою Нептуна.

Слідом за недавнім дослідженням, яке запропонувало нові потенційні укриття для Дев'ятої Планети, Роуен-Робінсон переглянув дані 38-річної давності і виявив три інфрачервоних джерела, які, за його словами, можуть бути ті самим невідомим світом. Його стаття буде опублікована в Monthly Notices of the Royal Astronomical Society і в даний час розміщена на сервері препринтів arXiv.

Планету Дев'ять (колишня Планета X, як сказано в листі) шукають вже дуже давно. Навіть відкриття Нептуна 1846 року відбулося після того, як астрономи виявили, що орбіта Урана трохи відрізняється від передбаченої математичною моделлю. Вони зрозуміли, що щось гравітаційно обурює Уран; цей об'єкт виявився восьмою планетою.

Потім спостереження вже за Нептуном змусили астрономів повірити в те, що в глибинах космосу може ховатися ще одна планета, що порушує загальну закономірність руху тел. Вчені, які шукають Дев'яту планету, підрахували, що її маса в кілька разів більше маси Землі, а її орбіта становить тисячі років. Звичайно, Дев «ята планета - лише одна з теорій, які пояснюють, чому орбіти деяких інших об» єктів настільки нестійкі. Одна з альтернативних теорій полягає в тому, що замість Дев'ятої Планети в нашій системі насправді є астероїдне кільце з осколків планет. Також популярна гіпотеза, що «планета» може бути чорною дірою розміром з кулю для боулінгу.

У своїй недавній роботі Роуен-Робінсон зазначає, що джерела даних, які він вивчав майже 40 років тому, розташовані низько в галактичній площині, а це означає, що супутник передавав дані через безліч пилових, хмарних матеріалів, які можуть випромінювати інфрачервоне світло.

Іншими словами, попереду багато роботи над перевіркою та перевіркою старих вимірювань. І Роуен-Робінсон це прекрасно розуміє і чесно зізнається, що ймовірність виявлення Дев'ятої планети таким чином невелика. Але, на його думку, це не причина припинити пошуки.

COM_SPPAGEBUILDER_NO_ITEMS_FOUND